DKW SB350 1937

DKW SB350 1937

Historen om min Svärfars DKW som han köpte 1948 och som han körde med tilll 60 talet.

Min Svärfar som dog 2014-03-18  gillade att prata om allt som han hade sysslat med under sin karriär i Landskrona och framför allt gillade han att prata om industri epåkerna i Landskrona som inte finns längre typ Öresundsvarvet, Landsverket, Supra och Thulinverken som fortfarande finns som heter Haldex AB och där har jag jobbat sedan 1985...

Han pratade också mycket om sin DKW som han körde med upp till Småland och hälsade på svärmor och om denna DKW skall denna sidan handla om.

 

DKW'en var nerplockad och i lådor när jag hämtade den sommaren 2014 så det första tiden gick jag igenom lådorna och försökte att hitta alla delar.

Jag började med att jag plockade av cylindern och kunde konstatera att där var ingen vändkant villket var klart positivt men  tyvärr så satt kolvringarna fast ....men med lite WD40 så släppte dom ..!!

Jag tillverkade ny cylinderfots packning och monterade på cylindern igen och tillverkade även en ny topp packning, då var motorn klar för montering på ramen.

Hastighetsmätaren plus drivning  fanns inte och enligt svärfar så har dom försvunnet under åren ..men jag tror att där har aldrig funnits någon hastighetsmätare ..det gör inget eftersom jag klara mig utan.

Där fattades också alla handtag och kabelstammen till ljusomkopplaren var också borta som jag fick tillverka nya, tändspolen var  i ett dåligt skick så jag bestämde mig för att köpa en standard 6 volts tändspole och tillverka en egen 'spolbox' ..som min arbetskamrat alias 'Smen' fixade till mig nedan ser ni original spolboxen till vänster och till höger ersättaren med  tändspolen och en standard elektroniskt laddning regulator

Nu vet jag att många gillar inte detta eftersom det är inte original. ..men i mitt fall så handlar projektet om att få DKW'en på hjul igen mot en rimlig kostnad..visst det går att få tag på renoverad tändspole på Ebay för ca 1000 kr och renoverad spolbox för ca 2000 kr...men det var inget alternativ för mig...så det blev en egentillverkad.

2014-08-11 såg DKW projektet ut enligt bilden ovan till höger.

2014-09-18  bilden till höger nu var motorn på plats och det började likna en DKW från 1937.

2014-10-30 DKW'en ready för den första starten på ca 50 år ...

 


Första starten med en läckande

dekompressionsventil och som ni hör så var där mycket rasslande från växellådan beroende på att oljan var för tunn,den blev tystare med tjockare olja.

 Första provkörningen på ca 50 år blev en upplevelse ..först och främst så slirade den en hel del i kopplingen så det blev en hel del kickande och sen inför första kurvan insåg jag att bromsarna behövde sig en genomgång...men jag tyckte att den gick rätt bra efter ha legat orörd i källaren i

ca 50 år..

Efter provkörningen så blev det en hel del mekande ..bl.a så drog jag en ny kabelstam köpte en ny laddnings regulator från Dynamo Regulators ..som funkade ett tag med 12 volt när jag hade kopplat enligt anvisning för 6 Volts som senare la av villket jag inte vet orsaken till .....!!

Bromsarna fick nya band från Bil och Industri broms i Helsingborg till en kostnad av ca 800 kr ..men det var dom värda för nu har jag bromsar ...!!

Jag tittade på Dunlop original däck men dom kostade stycket ca 900 kr st...det är var jag har betalt för bägge 'pirat' däcken..jag köpte även nya slangar och fälgband.

Där var en del olje läckage från kick bussningen i kopplings kåpan men det hjälpte 'smen' mig med en ny bussning och jag fyllde även  på en ännu tjockare olja från Castrol ...så numera är motorn tystare och tätare..d.v.s mer miljövänlig ...kan en tvåtaktare bli miljövänlig ..!!!

Under våren hände där en hel del...jag monterade på nya backspeglar som är ett måste idag p.g.a tempot i trafiken idag....jag köpte även nya väskor på Biltema som jag tycker passar rätt så bra...

I Verktygslådan sitter där ett extra batteri eftersom laddningen funkar inte och då har jag ett extra batteri plus lite verktyg med mig i väskorna..

På tal om laddningen så var jag i kontakt med Svenska DKW MC klubben och fick tips av Lennart Andersson på mina laddnings problem ..jag plockade av svänghjulet och gjorde rent och det funkade ett tag men funkar inte nu ...men jag bryr mig inte eftersom jag har en led lampa som halvljus plus extra batteriet i verktygslådan på 11 Ah plus original batteriets 4 Ah villket lär räcka dom korta rundorna som jag kör...

Ursprungskontrollen på Transportstyrelsen var inga problem eftersom jag hade en vidimerad kopia av det första registreringsbeviset från Lunds länsarkiv och registreringsbesiktningen i Ängelholm i April gick bra där var lite gnäll på ingen reflex bak men det löstes direkt på AD-center i Ängelholm.

Försäkringen löstes genom Wasa/Bilsport Classika försäkring på 380 kr helåret....så den 2015-04-08 var DKW'en fullt laglig att köra på vägarna med..!!!

Den första provturen på fredagen samma vecka gick hem till mina föräldrar som gick bra förutom att när jag skulle köra hem så hade säkringen till batteriet löst..samma fenomen när generatorn laddade 12 v ...en ny säkring så gick den hem med reducerad spänning på ca 5 volt ..villket funkade ..den gick inte speciellt bra med den dåliga gnistan men jag kom hem ..!!!

Nu har jag kört en hel del med den och provat mig fram med nålpositionen 2  på nålen i trotteln villket jag tycker att den rycker mindre och går bättre...enligt den instruktionsboken skall den sitta i läge 3 ..men där ryker den som f..n och 'taktar' rejält..jag har även gått ner från 4% till ca 3.5 % oljeblanding och siktare in mig på ca 3 %.

Jag kollar tändstiftet efter i stort sett varje runda och nu tycker jag att färgen på börjar att närma sig den choklad bruna som den skall ha om förbränningen är korrekt.

Båda hjulen har jag balanserat med ekervikter villket jag tycker har blivt mycket mindre med vibrationer i hjulen ..framhjulet är rätt så hyfsat rakt..men bakhjulet det kastar på alla håll villket man känner också i vissa hastigheter..och bromsarna dom blir bara bättre och bättre efter varje körning..!!

Totalt har DKW'en kostat mig ca 10 000 kr för att få den körklar inkluderat alla avgifter till Transportsyrelsen och registreringsbesiktningen på  'Besiktiga' i Ängelholm.

Nu har jag väl kört ca 120  mil med den och jag tycker att den går rätt bra ..den vill gärna 'takta' men det får jag leva med ...och som någon skrev på ett forum bättre att den taktar än att den skär.....!!!!!

Där är inget rasslande från växellådan eftersom jag har en mix 50% av tjockare olja från Castrol och den tunnare oljan också från Castrol.

 

Det som står närmast på tur är att fixa till kopplingen ..ni ser på bilden slitaget på kopplings axeln ....

Ny kopplings axel med ny design jämfört med original kopplingens axeln kona till höger med 'pitting' skador

Nu har kopplingen fått ny kork som jag fick svarva av till 6 mm tjocklek för att fjädrarna skulle få plats, så nu är där inte mycket material kvar att slita på .men nu är där inget slirande som har varit väldigt irriterande den senaste tiden och när jag skall kicka så hoppade den över villket också var vädigt irriterande så lite justeringar på .'sperrklinke' .så nu funkar allting som det skall ....!!

Första kicken med den  renoverade kick mekanismen och provkörningen med den nyrenoverade kopplingen gick bra..

Projektet är mer eller mindre avslutat men fortsättning följer ...

Första rundan körd 2016-03-15 ...det var lite kallt här nere i Skåne ...men man vänjer sig !!!

Nu har halva sommaren 2016 passerat och har gjort en del ändringar på hojen b.l.a har det lilla 6 volts batteriet på 4 Ah tagits bort och ersatts av ett större på 14 Ah som sitter monterat i höger väska så totalt har jag ca 28 Ah timmar tillsammans med batteriet i verktygs lådan villket lär räcka till mina körningar.

Jag sökte efter tips på nytt framdrev  på Svenska DKW mc klubben men hittade nya på Ebay.de till en kostnad av ca 950 kr inkluderat frakt villket passade after en mindre justering så nu har jag nytt framdrev plus ny kedja, bakdrevet behövdes inte bytas ut.

Under sommaren så har jag också labbat med trotteln som är rätt så sliten, har problem ibland med tomgången som är hög ibland och normal ibland och det är ju känt att slitaget på trotteln påverkar tomgången.

Jag hittade en ny trottel med 0.5 mm överdimension som jag svarvade till och fick den att passa mycket bra i förgasaren med den gick inget vidare p.g.a av 'cutaway' i trotteln var inte enligt den gamle trotteln så nu blir det till leta upp en ny eller tig svetsa den nye .....får se villket jag gör.

Det blev ingen svetsning....smen gjorde en ny trottel till mig i mässing.....vilken skillnad nu slipper jag att hålla på och slira för att få ner tomgången så nu går den betydligt lungnare på tomgången ...

Nu har sommaren 2016 mer eller mindre passerat  ... lågpris däcken från Vietnam blev utbytta mot riktiga Metzeler Block C däck p.g.a diverse punkteringar...!!!! fälgarna är ju inte heller riktigt raka och har en del småskador Vietnam däcken följde fälgarna  strikt p.g.a klen stomme, det är ett exempel på att 'man får vad man betalar för'  men Metzeler däcken gör inte det så nu slipper jag mer eller mindre alla  vibrationerna och behöver inte rikta om framför allt bakhjulet.

Hösten är på ingång nu så vi hoppas att det blir en del fina höstdagar med lite fler rundor med DKW ..

Hösten och nästan Vintern har nästan passerat här nere i Skåne, första rundan gjordes 2017-03-04 , det var lite svalt ca 6 grader med det blev inte en så lång runda och DKW gick bra ..

Vad har jag gjort på DKW under vintern, inget förutom bytat kopplings vajer och hölje ..

Nu är det Oktober ..och lite små kyligt här nere i Skåne så säsongen börjar närma sig slutet ..det har blivit några besök på träffarna här i krokarna ..och DKW har rullat på bra utan några problem ..så nu får man vänta på våren 2018 ...

Nu har våren och halva sommaren passerat med mycket fina sommar dag…...tyvärr med mycket lite regn..på ca 3 månader har här kommit ca 8 mm …!!

Har blivit en hel hel del körning med DKW som har puttrat på utan några problem  förutom en trasig gas vajer och under semestern så uppgraderad jag till en Bosch högeffekts tändsspole ..villket blev helt klart ett lyft..startar lättare och '4 taktar mindre' ..börjar närmare mig den choklad bruna färgen på tändstiftet.

Under vintern så har jag fixat till laddningen enligt Qmentis och fick köpa in en ny DVR3 laddnings regulator ..så nu kör jag på 12 Volt .funkar mycket bra.

Tillverkade en instrumentpanel där har jag monterat volt och ampere meter som jag använde när jag mekade med laddningen.. passade också på att köpa en GPS hastighetsmätare fick en del problem med störningar från magneten ..med Mymetall i instrument huset så löstes problemet ..

Författare Peter Dahlberg Uppdaterad: 2019-03-16